Un dels fenòmens naturals que mĆ©s ens ha sorprĆØs Ć©s veure com batallen dos mars. Onades que xoquen les unes contra les altres quan es troben a Grenen, la punta mĆ©s al nord de Dinamarca. Us expliquem com fer una de les visites que no us podeu perdre a Dinamarca, en aquest espai natural, el poblet de Skagen i la ciutat d’Alborg.
Grenen
Una de les visites mĆ©s imprescindibles que podeu fer a Dinamarca en famĆlia Ć©s la punta de Grenen, al nord del paĆs. No nomĆ©s per observar aquest fenòmen natural del xoc de dos mars sinó tambĆ© perquĆØ, si teniu sort, Ć©s un dels llocs on es poden observar foques en llibertat.
Grenen Ć©s el punt on s’uneixen el mar del Nord amb el BĆ ltic i les onades, cada una en una direcció oposada, xoquen les unes amb les altres. Ćs el punt on conflueixen l’estret de Kattegat (entre SuĆØcia i Dinamarca) i l’estret de Skagerak (entre Noruega i Dinamarca).
Si teniu sort, Ć©s una platja molt fĆ cil per veure-hi foques en llibertat de ben a prop. Ćs un dels millors moments que vam viure a Dinamarca: veure-les, curioses, prendre el sol, desplaƧar-se graciosament fins a l’aigua, nedar, … Per veure foques en llibertat tambĆ© podeu anar a l’illa de Mando, de la qual us en parlem en aquest post.
Per arribar a la punta de Grenen haureu de deixar el cotxe a l’aparcament de pagament i des d’aquĆ teniu dues opcions: o bĆ© caminar per la platja fins a la punta (són uns 3 km anar i tornar) o bĆ© arribar-hi amb el tractor-bus super divertit que fa el trajecte en uns 5 minutets. Nosaltres vam optar pel tractor nomĆ©s pel fet de pujar al tractor, que tenia embogit a en Blai! El viatge costa 5 euros cada adult i la canalla no paga. Si voleu pagar en metĆ lĀ·lic (corones daneses) ho podeu fer al tractor mateix, si voleu pagar amb targeta hi ha una mĆ quina a la caseta de l’aparcament. Els mesos d’estiu hi ha un parell de tractors que van fent viatges constantment, no fa falta reservar. A la tornada, quan veus que un tractor estĆ disponible, l’agafes.
La punteta es pot visitar en una horeta o dues depen de com d’entusiasmats estigueu, però Grenen Ć©s un lloc per venir-hi a passar el dia. Hi ha rutes a peu i en bicicleta senyalitzades de 6 i 8 km i excursions per fer per les dunes i la platja.
A mĆ©s a mĆ©s, estĆ ple de bunquers de la Segona Guerra Mundial. Els bunquers es poden visitar pels seus voltants però n’hi ha un que s’ha museitzat i han reconstruit un centre de comandament de les tropes alemanyes, que es van fer amb la zona per controlar els dos estrets.
Hi ha fotografies, material recuperat. El museu Ć©s privat i l’entrada costa 4 euros (nomĆ©s hi ha descomptes per pensionistes, no per periodistes, per exemple).
Skagen
Skagen Ć©s el poble pijo del nord de Dinamarca. Ple de iots, restaurants i artistes. Ćs molt bonic, tot s’ha de dir, i hi ha molt ambient a l’estiu, ja que hi ha moltes segones residĆØncies i botigues de decoració. Nosaltres hi vam fer una parada per fer un passeig i menjar alguna cosa. I perquĆØ fos barateta, vam acabar fent un frankfurt!
Proposta d’allotjaments a Skagen econòmics
- Jerup Bed & Breakfast: Relació qualitat preu Ć©s el millor que hi ha al nord de Dinamarca. Ćs un B&B amb una habitació familiar (llit doble i llitera) amb bany propi que surt per 151 euros/nit.
Hirtshals
BuscĆ vem un lloc remot per fer una nit al nord del paĆs. Vam acabar a Hirtshals, un poblet de pescadors amb molta vida perquĆØ des del seu port surten els ferris que uneixen Dinamarca amb les illes Feroe, IslĆ ndia, Norguega i SuĆØcia.
Hi trobareu molts restaurants i marisqueries i botiguetes. Els establiments són cars: nosaltres vam menjar-nos 2 plats de fish and chips i una hamburguesa amb patates i ens va costar 64 euros (sense begudes!).
Ara bĆ©, el que val la pena Ć©s el far i les platges de Hirtshals. Ćs als afores però s’hi pot arribar caminant des del centre. El far estĆ permanentment obert i et conviden a deixar 3 euros en una bĆŗstia com a entrada.
Hi podreu pujar, les vistes són molt molt xules! També hi ha un petit museu on expliquen que és un far de 1860 i que durant la Segona Guerra Mundial va ser ocupat pels alemanys.
Tan ocupat que els seus voltants hi van construir búnquers de vigilà ncia i defensa davant la costa que també podreu visitar gratuïtament.
La tornada, la vam fer caminant per la platja fins al poblet per la platja, gaudint de la posta de sol.
Allotjaments prop de Skagen
- Danhostel Skagen: habitació familiar amb bany inclòs per 152 euros
- Jerup Bed&Breakfast: habitació familiar amb bany inclòs 172 euros
Alborg i el cementiri viking
La ciutat al nord de Dinamarca mĆ©s gran Ć©s Alborg. Ćs bonica per donar una volteta però no tĆ© res mĆ©s.
El que ens hi va portar a nosaltres va ser el cementiri viking mĆ©s ben conservat d’EscandinĆ via que hi ha als afores.
A Lindholm Hoje hi ha mĆ©s de 700 tombes de l’any 400aC. Els vikings feien uns cercles amb pedres que cobrien amb troncs i hi estiraven els morts i els cremaven.
Les tombes triangulars eren dels homes i les ovalades, de les dones. El cementiri Ć©s una gran esplanada plena de pedres, on hi pasturen ovelles. Aquest turonet Ć©s un dels punts mĆ©s alts de Dinamarca (Ć©s un paĆs planĆssim).
La visita al cementiri Ć©s gratuĆÆta i al costat hi ha el museu, on s’hi explica la història del cementiri i de la prehistòria a Dinamarca. L’entrada costa 5 euros i Ć©s gratuĆÆt per a menors de 17 anys i amb carnet de premsa.
Si has arribat fins aquĆ tambĆ© et pot interessar…